کتابخانه عمومی امام رضا (ع) شهرستان زهک

کتابخانه عمومی امام رضا (ع) شهرستان زهک

وبلاگ خبری کتابخانه عمومی امام رضا (ع) شهرستان زهک

طبقه بندی موضوعی

۱۲ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

نشانه‌ها؛ قصه‌هایی از زندگی امام رضا علیه‌السلام

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

کتاب نشانه‌ها اثری مصور و راوی قصه‌هایی از زندگی امام هشتم است که مخاطب نوجوان را با خصوصیات اخلاقی و فضائل آن حضرت بیشتر آشنا می‌کند. این کتاب در هفت فصل تهیه شده است: نشانه‌ها، غیبت، انفاق، هجده عدد خرما، مردان حبشی، ولیعهدی و درد دندان.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همۀ ما علاقمندیم با شیوۀ زندگی امام رضا علیه‌السلام بیشتر انس پیدا کنیم و بتوانیم فرزندان خود را هم با سیره و زندگی آن حضرت آشنا کنیم. انتقال مفاهیم دینی و توصیه‌های ائمه علیهم‌السلام به کودکان و نوجوانان شیوه‌ای خاص و جذاب را طلب می‌کند که کشش و پذیرش لازم را در این گروه از مخاطبان ایجاد کند. داستان این امکان را فراهم آورده است تا با زبانی شیوا و مناسب، خواننده را با خود همراه کند. کتاب نشانه‌ها اثری مصور و راوی قصه‌هایی از زندگی امام هشتم است که مخاطب نوجوان را با خصوصیات اخلاقی و فضائل آن حضرت بیشتر آشنا می‌کند.  

کتاب در هفت فصل تهیه شده است: نشانه‌ها، غیبت، انفاق، هجده عدد خرما، مردان حبشی، ولیعهدی و درد دندان. نویسندۀ خوش ذوق کتاب، این اثر را به زبان داستان نگاشته است و هر فصل را از زبان یکی از شخصیت‌های حاضر در دوران امام رضا علیه‌السلام روایت می‌کند. مانند فصل اول به روایت حسین‌بن‌عمرو، فصل دوم به روایت یونس‌بن‌عبدالرحمن بصره‌ای و...

در صفحۀ ۲۱ داستانی از سیرۀ حضرت به نقل از سلیمان‌بن‌جعفر با موضوع «انفاق» آمده است که بخش‌هایی از آن را با هم می‌خوانیم:

برای نماز عصر عازم مسجدالنبی بودیم. در بین راه، پیرمرد گدایی از ما کمک خواست. هر دو بی‌تفاوت از کنارش گذشتیم؛ اما هنوز صدایش را می‌شنیدیم که در حق انفاق‌کنندگان دعا می‌کرد. ... ناگهان دست دوستم را گرفتم و از او خواستم بایستد. بعد به طرف مرد گدا برگشتیم. دست به جیب بردم، درهمی بیرون آوردم و به دست مرد گدا دادم و گفتم این پول را به تو می‌دهم تا در حق من دعا کنی. ...

در بین راه خوشحال بودم که با این کار، نظر دوستم را به خود جلب کرده‌ام. او همیشه فکر می‌کرد که من آدم خسیسی هستم و به دیگران کمک نمی‌کنم. رو به او کردم و پرسیدم: تو چرا به این پیرمرد بیچاره کمک نکردی؟! دوستم گفت: چون به اندازۀ کافی پول نداشتم. تازه اگر هم داشتم، به‌گونه‌ای کمک می‌کردم که در انظار عموم نباشد. گفتم: چه فرقی می‌کند در کجا باشد؟ اتفاقاً باید در انظار عموم باشد تا دیگران ببینند و یاد بگیرند انفاق کنند! دوستم گفت: من از حضرت امام رضا علیه‌السلام شنیدم که توصیه می‌کردند انفاق تا حد امکان، پنهانی باشد و تنها برای رضای خدا.

ابراهیم حسن بیگی این کتاب را نوشته است. وی که از نویسندگان فعال کشور به‌شمار می‌رود در سال ۱۳۳۶ در بندر ترکمن به دنیا آمد. او با بیش از ۱۴۰ عنوان کتاب در موضوعات دینی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حوزۀ کودک و نوجوان از نویسندگان پرکار کشور محسوب می‌شود. آثار وی به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده و توانسته است جوایز مختلفی ازجمله جایزۀ جهانی کتاب سال را به‌دست آورد. کتاب نشانه‌ها را انتشارات به نشر در ۵۹ صفحه منتشر کرده است. این کتاب تا سال ۱۳۹۸ به چاپ چهارم رسیده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۹ ، ۰۹:۱۵
حسین نخعی

ستاره من (چهل قصه از زندگی امام رضا (ع)

اثری است از ناصر نادری به چاپ انتشارات به نشر. این کتاب دربردارنده 40 قصه از زندگی امام رضا علیه السلام است، حکایات و داستان هایی سرشار از درس ها و پندهای عرفانی و عبرت آموز که برجان و اندیشه ی نوپای کودکان رسوخ می کند و آنان را با گوشه ای از رفتار، کردار و سخنان این وجود آسمانی آشنا می سازد.

گزیده ای از کتاب

سیب نیم خورده را از آب گرفت و به آن نگاه کرد. یکی از یاران که چهره امام را گرفته دید، پرسید: «آقا! چه شده؟ چرا ناراحت هستید؟»

این میوه را چه کسی خورده است؟

و بدون آن که منتظر جواب بشود، از جایش بلند شد و با گله مندی گفت: «چرا اسراف می کنید؟ چرا به نعمت های خداوند بی اعتنایی می ورزید؟ مگر نمی دانید که خداوند اسراف کاران را به سختی کیفر می دهد؟»

مردی که این کار را کرده بود، صورتش از خجالت سرخ شد.

حرف های امام مثل نغمه خوش آهنگ نهر آب در جانش نشست.

امام با مهربانی ادامه داد: «وقتی به چیزی نیاز ندارید، بیهوده آن را مصرف نکنید. هیچ چیز را بی خودی تلف نکنید. اگر خودتان به آن نیاز ندارید، آن را در اختیار نیازمندان قرار دهید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۹ ، ۰۹:۱۱
حسین نخعی

29

 

این کتاب نوشته جناب آقای حسن بنیانیان با رویکردی به مهندسی فرهنگی نوشته شده است. مطالعه این کتاب گرچه برای عموم افراد اعم از زن و مرد مفید است اما نویسنده تلاش کرده تا بحث را متناسب با نیاز مدیران مراکز فرهنگی، آموزشی، مربیان تربیتی، و همه کارشناسانی که در حوزه مسائل فرهنگی و آموزشی تلاش می کنند تبیین نماید.

این کتاب متشکل از ۵ فصل با عناوین، آسیب های بدحجابی، پیامدهای آزادی جنسی در جهان، مبانی نظری برای تعیین راهبردهای اصلاح و بهینه سازی پوشش اسلامی، بررسی عوامل تضعیف کنده فرهنگ عفاف و حجاب و راهبردها، خط مشی ها و راه کارهای تقویت فرهنگ عفاف و حجاب است.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۹ ، ۱۵:۳۳
حسین نخعی

21 تیرماه؛ روز حجاب و عفاف

شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۰۳:۲۴ ب.ظ

21 تیر سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز حجاب نامگذاری شد.

چرا 21 تیر روز حجاب و عفاف است؟

 توطئه‌ی کشف حجاب
یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌ی کشف حجاب است. رضا‌خان- که با طرح کودتای سوم اسفند 1299 و با حمایت و هدایت انگلیسی‌ها بر سر کار آمد- درصدد اجرای تز اسلام‌زدائی و جایگزینی ارزش‌های لیبرالیستی در جامعه بود. از مهم‌ترین جلوه‌های این طرح، پدیده‌‌ی کشف حجاب بود. برای آماده ساختن زمینه‌ی کشف حجاب، مجلس، در ششم دی‌‌ماه 1307 قانون متحدالشکل نمودن البسه را تصویب کرد که بر اساس آن، پوشیدن کت و شلوار و کراوات و کلاه فرنگی، برای مردان الزامی شد.
 
تلاش‌های رضا‌خان، باعث شد تا عده‌ای از زنان غرب‌زده، به‌ویژه زنان درباری و دولتمردان، به صورت بی‌حجاب یا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومی ظاهر شوند و مردم نیز تحت تأثیر اختناق و ظلم رضاخانی، حساسیت لازم را از خود نشان ندادند.
 در سال 1313 رضا‌خان عازم ترکیه شد و با مشاهد‌ی تغییراتی که رژیم لائیک ترکیه به رهبری مصطفی‌‌کمال‌آتاتورک در جهت غربی کردن جامعه‌ی مسلمان ترکیه اجرا کرده بود، تحت تأثیر قرار گرفت و شدیدتر از گذشته، در راستای اسلام‌زدائی و به‌ویژه حجاب‌زدائی گام برداشت. در بهمن 1313، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند که بدون حجاب به تحصیل مشغول شوند.
 گوهرشاد در خون
رضاشاه در آغاز اجرای برنامه های ضداسلامی خود، دستور داد درشکه چی های مشهد و رفتگران تهران کلاه شاپو (کلاه تمام لبه فرنگی) بر سر گذارند. اجرای این برنامه از ابتدا خرداد 1314، علاوه بر شایعات مربوط به کشف حجاب، در مشهد تلاطمی ایجاد کرد. سرانجام آیت الله قمی پس از مشورت با تعدادی از رجال و روحانیان، برای جلوگیری از کشف حجاب و استفاده از کلاه شاپو، در 9 تیر 1314 به تهران سفر کرد.

کشتار بیرحمانه مردم مشهد  
 محاصره محل اقامت ایشان در شهر ری از سوی حکومت، یکی از عوامل اصلی خشم و خروش مردم مشهد گردید و به کشتار بیرحمانه در مسجد گوهرشاد در 21 تیرماه انجامید.

یکی از علمای مشهد به علت اعتراض به این امر  مدتی پس از این کشتار، به عتبات عالیات تبعید شد و مأموران شهربانی درصدد دستگیری دوستداران ایشان از جمله شیخ محمدتقی بهلول برآمدند.

نقش بهلول در اعتراض به کشتار مردم مشهد 

شیخ محمدتقی بهلول برای پیگیری اوضاع و جویا شدن از احوال  این عالم مشهدی  به مشهد رفته بود که مأموران شهربانی، در پی مداخله زائران و خدام برای فراری دادن وی، او را در صحن کهنه زندانی کردند. ولی مردم در صحن جمع شدند و با حمله به مأموران، ایشان را آزاد کردند.
 بهلول به مسجد گوهرشاد رفت و در آنجا به مبارزه خود ادامه داد. با اینکه شهربانی چندین بار وارد عمل شد و حکم متفرق شدن مردم را داد، نتیجه ای نگرفت تا اینکه به درخواست استاندار، فرمانده لکشر، مأموریت را به هنگ پیاده داد و آنها اطراف مسجد و حرم را محاصره کردند و تعداد زیادی از زوار  را به  شهادت رساندند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۹ ، ۱۵:۲۴
حسین نخعی

امام رضا علیه‌السلام و ایران

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

آقای سید حسین حر مؤلف این کتاب از نویسندگانی است که سابقۀ تألیف آثاری در حوزه‌های علوم قرآنی و حدیثی و سیرۀ اهل بیت علیهم‌السلام، به‌ویژه امام رضا علیه‌السلام، را داشته است. کتاب «امام رضا علیه‌السلام و ایران» را دفتر نشر معارف در ۲۲۳ صفحه در بهار ۱۳۹۰ منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سفر امام رضا علیه‌السلام به ایران از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ کشور به‌شمار می‌رود. مأمون که پس از رویارویی با برادرش امین، جانشین هارون‌الرشید شد، با طراحی اهدافی هم‌سو با سیاست‌های خود از امام برای حضور در خراسان دعوت کرد. امام از پذیرش این دعوت اهدافی را دنبال می‌کردند که افشای سیاست‌های مأمون، برقراری پیوند با ایرانیان متمایل به تشیع، تبدیل خراسان به کانون تشیع و معرفی مبانی شیعه با استفاده از فرصت ولیعهدی ازجملۀ آنها بود. این کتاب به تشریح شرایط ایران در دورۀ خلافت عباسی و اتفاقات حضور امام در ایران می‌پردازد.

کتاب پنج فصل دارد. فصل اول با عنوان «ایران در دورۀ نخستین خلافت عباسی» از خلافت هارون‌الرشید تا خلاصه‌ای از وضعیت راه‌ها و جاده‌ها در زمان عباسیان را شرح می‌دهد. «اوضاع خراسان در آستانۀ ورود امام رضا علیه‌السلام به ایران» نام فصل دوم کتاب است که به اهمیت منطقۀ خراسان، نگاهی کوتاه به مشکلات هارون تا رسیدن به قدرت، برخورد نظامی امین و مأمون و نتایج آن و... می‌پردازد. فصل سوم «خلافت مأمون و قیام‌های علویان» نام دارد و به موضوعاتی همچون خلافت مأمون، قیام‌های علویان، موضع امام رضا علیه‌السلام در مقابل قیام‌های علویان و اقدامات مأمون برای رهایی از مشکلات اشاره دارد. در فصل چهارم با عنوان «ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام و بازتاب حضور ایشان در ایران» به انگیزه‌های مأمون از ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام، نتایج پذیرش ولایتعهدی امام رضا علیه‌السلام، مناظره با دانشمندان ادیان مختلف، بازتاب حضور امام رضا علیه‌السلام در ایران و گسترش تشیع در خراسان و... پرداخته می‌شود. در «سیرۀ تربیتی، اخلاقی و عملی امام رضا علیه‌السلام» که فصل پنج و پایانی کتاب است موضوعات مختلفی از جمله توجه به نماز از منظر امام رضا علیه‌السلام، عبادت امام در زندان، دعا از منظر امام و ثواب زیارت امام توضیح داده می‌شود.

در ادامه با بخشی از متنِ اثر برگرفته از صفحۀ ۱۲۸ کتاب آشنا می‌شویم:

آن چیزی که بیش از هر عامل دیگر روح تشنۀ ایرانی را به سوی اسلام کشید، عدالت و مساوات اسلامی است. تودۀ مردم ایران از ظلم و ستم ساسانیان به ستوه آمده بودند و از زندگی طبقاتی به‌شدت رنج می‌بردند، تا اینکه گمشدۀ خویش را در اسلام بازیافتند.

ایرانیان نخستین‌باز علی علیه‌السلام را در حالی دیدند که اشک از دیدگان فرو می‌بارید و با اسیران فُرس همدردی می‌نمود. همین که اسیران ایرانی (موالی) وارد مدینه شدند، عمر اراده کرد که زنان آنها را بفروشند و مردان آنها را به بردگی گیرند. اما در این میان، امیر مؤمنان علیه‌السلام سخن پیامبر را بازگفت: بزرگان هر قوم را گرامی دارید، هرچند مخالف شما باشند. مردم ایران گرامی و محترم هستند و خود تسلیم شده رو به ما آورده‌اند و به‌رغبت در اسلام وارد شده‌اند.

آقای سید حسین حر مؤلف این کتاب از نویسندگانی است که سابقۀ تألیف آثاری در حوزه‌های علوم قرآنی و حدیثی و سیرۀ اهل بیت علیهم‌السلام، به‌ویژه امام رضا علیه‌السلام، را داشته است. کتاب «امام رضا علیه‌السلام و ایران» را دفتر نشر معارف در ۲۲۳ صفحه در بهار ۱۳۹۰ منتشر کرده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۹ ، ۱۶:۵۳
حسین نخعی

شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی ۱۸ تیر را به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام کرده است. روزی که  مقارن بود با روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده و بازنویس خوب کشورمان در سال ۱۳۸۸و این روز از سال ۱۳۹۲در تقویم رسمی کشوربه عنوان "روز ادبیات کودک و نوجوان" ثبت شد.

مرحوم مهدی آذریزدی، نویسنده کشورمان،  ۱۸ تیرماه سال ۸۸ در ۸۸ سالگی در بیمارستان آتیه‌ تهران دار فانی را وداع گفت و در حسینیه‌ خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.

«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «گربه‌ ناقلا»، «گربه‌ تنبل»، «مثنوی» (برای بچه‌ها)، «مجموعه‌ قصه‌های ساده» و تصحیح «مثنوی» مولوی (برای بزرگسالان) از جمله آثار این نویسنده کودک و نوجوان است. زنده‌یاد آذریزدی که او را پرتیراژترین نویسنده‌ تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران می‌دانند، در مجموع، بیش از ۲۰ عنوان کتاب برای بچه‌ها نوشته است. جند سالی می شود که از سوی  شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی، 18 تیر به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام شده  است.

روز کتاب کودک و نوجوان  فرصت مناسبی جهت آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان است. متأسفانه ما در کشور از این فرصت‌ها و بهانه‌ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان بهره‌گیری چندانی نمی‌کنیم. انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه می باشد.

«بیایید با کتاب‌ها بزرگ شویم» این شعار ادبیات کودک ونوجوان است که برای سال ۲۰۱۷ انتخاب شده است. این پیام همه ساله توسط یکی از کشورهای عضو IBBY طراحی و به زبان‌های زنده دنیا منتشر می‌شود. بدین ترتیب که وقتی کشوری عهده‌دار طراحی پیام  روز جهانی کتاب کودک می شود یکی از نویسندگان و یا شاعران آن کشور پیام را طرح و یکی از تصویرگرا  آن کشور نیز آن را تصویرگری می کند و پیام به زبان‌های زنده دنیا ترجمه و منتشر میشود.

 امسال کشور روسیه عهده‌دار طراحی پیام  بود و سرگئی ماخوتین، نویسنده‌ سرشناس روسی، آن را طراحی و میخائیل فدوروف هنرمند برجسته روسی نیز پوستر روز جهانی کتاب کودک ۲۰۱۷ را طراحی کرده است. 

شاید اگر کودکی کردن را به عنوان یک جلوهء طبیعی انسانی در خود و دیگران به رسمیت بشناسیم و اجازهء بروز به آن بدهیم، هم غنی‌تر زندگی خواهیم کرد و هم بهتر می‌توانیم در برابر کودکان رفتاری رشددهنده داشته باشیم: چون که با کودک سر و کارت فتاد/هم زبان کودکی باید گشاد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۹ ، ۱۶:۳۶
حسین نخعی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۹ ، ۰۸:۳۳
حسین نخعی

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۹ ، ۱۱:۳۲
حسین نخعی

تمدید مهلت شرکت در دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی تا پایان تیرماه

دبیرخانه مرکزی جشنواره کتابخوانی رضوی با توجه به استقبال شرکت کنندگان مهلت ثبت نام در دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی را تا پایان تیرماه 1399 را تمدید کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۹ ، ۱۱:۲۲
حسین نخعی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۹ ، ۱۱:۱۱
حسین نخعی